Artikel

Ny stor amerikansk undersökning om TV-tittandet avslöjar något om MMA

Förra veckan publicerade Sport Business Journal en studie kring TV-tittandet på sport.

En sak som kanske chockar en del är att medelpersonen som ser på UFC i USA är 49 år. Det går i linje med mina exklusiva rapporter (på både MMAnytt, Kimura, Fightplay och nu Fighter Magazine) kring vilka och hur många som ser på MMA i Sverige.

Medelklassmän som som är skilda är en stor del av de som ser på MMA på TV i USA. Den stora kategorin rent generellt är dock fortfarande i både Sverige och USA en man i åldern 18-34(i USA och 39 i Sverige). Det är skillnad kan vi se också på de som går på galorna och ser på TV. I Sverige är det även det och det kanske förvånar en del. För även om de som går på galorna också ser på TV så har vi en mångårig tradition i Sverige av att folk som är 60+ ser mycket på kampsport. Det började med boxning, gick över till K-1 på Eurosport och sen också MMA.

I den amerikanska undersökning framkommer det att 2006 så var den generelle UFC-tittaren 34 år och nu alltså förra året var det 49. Det som inte kommer fram i den här typen av undersökningar dock är alla de som ser galor på nätet. Det är fortfarande med största sannolikhet en väldigt stor skara.
Fight Pass var tänkt som en plattform likt Spotify och Netflix som skulle sluka många av nedladdarna, men resultatet är sådär halvbra med ca 500 000 personer som har tjänsten månadsvis. Såklart är det inte dåligt men med tanke på att hela världen i stort sett har möjlighet att köpa tillgång på Fight Pass så är det kanske inte så hemskt bra. UFC trodde att tjänsten skulle gå mycket bättre när de la upp en prognos inför att den lanserades.

Något som också är intressant med undersökningen är att kategorin “Action Sports” också fått en kraftig ökning i ålder hos folk som kollar då det 2006 var 33 år som var median-åldern och nu är 47. Men låt oss också inte glömma att generellt sett är åldern hög hos de som ser sport återkommande på TV. Medianåldern för allt sporttittande i USA på TV 2006 var 43,8 år. 2016 var åldern 50,8 år. Statistiken talar sitt klara språk att alltmer äldre folk ser sport på TV. Den större sporten där publiken är yngst är internationell fotboll (soccer) med sitt genomsnitt på 39 år.
Den “Sporten” där hoppet i åldern gått mest uppåt är Wrestiling, alltså låtsas fightingen. UFC är dock tvåa då åldern gått upp 15+ år i snitt. Där åldern gått mest ner är WTA (det vill säga Tennis).

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!

Kommentarer