Visst är det lätt att himla med ögonen åt läskburken som trycks ner i vinnarens hand inför segerintervjun. Men utan reklamen skulle inga megaorganisationer finnas och proffsen skulle tvingas leva på luft – här får du mer koll på hur reklamsamarbeten med MMA ser ut idag.
Mer marknadsföringspengar än någonsin spenderas på att sponsra idrottare. Tack vare att MMA är en av världens snabbast växande sporter som ständigt fyller tevesoffor samt små och stora arenor, så har allt fler marknadsavdelningar velat förknippa sig med MMA-organisationerna (exempelvis online casino).
Utan reklam, ingen proffs-MMA
Strömmen av tittare som vill se blod, svett och tårar möts också av en kavalkad av reklam. Kampsportarnas kläder, banners på teveskärmen, loggor på oktagonen och kommentatorernas upprepade av namnen på organisationens finansiärer. Men reklamen sipprar långt utanför matchdagen och syns under invägningar, presskonferenser och ”ambassadörskap” på privata Instagramkonton.
Vad varumärket förstås hoppas på är att belägra dina hjärnceller och ingjuta kännedom, förtroende och köp. Den som sett UFC har knappast undgått organisationens strategi med ”officiella” produkter, som består av allt från bildäck och proteinbars till öl.
Majoriteten av MMA-proffsen tjänar mer på sponsring än matchlöner. Det här innebär att företagens engagemang i MMA är ett måste för att sporten ska kunna fortsätta växa. Det är helt enkelt reklamen som gör att morgondagens stjärna ens har råd att träna, äta, leva och kliva in i buren för att bjuda dig på show.
Företagen som tror på UFC
Många företagsgiganter har varit kampsporten trogen, här är några exempel:
>> Sedan 2015 är Monster ”officiell energidryck” hos UFC. Reklamen måste ha varit fruktbar eftersom Monster förlängde avtalet under 2018.
>> Reebok dundrade in med buller och bång under 2015, genom deras extreme makeover av dresscoden i UFC är det busenkelt att avgöra om en bild från buren är tagen före eller efter 2015. Men deras monopol på kläderna i oktagonen fick utövarna att gnissla tänder. Fram tills dess hade företagsloggor på kläderna varit en av fighterns mest lukrativa reklamplatser. Reebok kompenserar i form av ”Reebok-löner”. Som lägst är den cirka 3 500 dollar per match, bäst betald är övermänskligt flitiga Cowboy Cerrone, som fått 20 000 dollar per match.
>> Bettingbranschen har länge favoriserat boxning men allt större del av reklambudgeten går nu till MMA. Mest anmärkningsvärt var avtalet som Betsafe tecknade i augusti 2017 med Conor McGregor. Ambassadörskapet var arton månader långt, men anledningen var att synas i ett PPV-monster blott tre veckor senare. Betsafe ville helt enkelt synas under Conors möte med Floyd Mayweather Jr.
>> Vid förra årsskiftet bekräftade UFC ett samarbete i en ny sponsorkategori, nämligen ”officiell pokerpartner” vilket PokerStars nu kan kalla sig. Strax därefter kom deras utgåva av pokerspelet Spin & Go. Fem månader senare hade fler stjärnor hoppat på pokertåget, bland ambassadörerna finns Bruce Buffer, ”DC” och Johnny Walker.
>> Mindre känt för skandinaverna är kanske spelföretaget Parimatch, som kan kalla sig ”officiella bookmakern” för UFCs räkning men bara i Mellanöstern, Afrika och Europa (undantaget Storbritannien och Irland). Några ambassadörer de valde att knyta till sig är Conor McGregor, Mike Tyson och Alexey Oleynik.
Avgörande avtal med ESPN
Ibland låter det riktigt saftigt när vi läser om löner, prispengar och bonusar som betalas ut av UFC. Lika lätt är det att glömma hur dyrt det är att sluta jobba, satsa på en proffskarriär med sporadisk lön, maxa träningen och kosten, och förhoppningsvis ha en terapeut med hårda nypor som kan förbarma sig över den thaiclinchstela nacken. De flesta i organisationerna lever på brödbitar, bildligt talat.
I takt med att allt fler företag är redo att sponsra framtidens proffs, så breddas talangbasen. En möjlig bromskloss är faktumet att sändningarna av UFC:s galor är i klorna på högt ansedda prenumerationstjänsten ESPN+. Det är dock svårt att spekulera i hur betalväggen kommer att påverka de monstruösa fighterlönerna à la Conor, som kunnat cashas in genom att förhandla till sig andelar av antal sålda pay-per-views.
Multimiljardavtalet mellan UFC och ESPN sträcker sig fram till år 2025. Den blir minst sagt intressant att se utvecklingen av MMA som business de närmaste åren.
Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!
Kommentarer