Conor McGregor har blivit rejält hånad på sociala medier efter att ha medverkat i en totalsågad reklamfilm för ett sportbettingföretag. Den generella åsikten är att den är så dålig att den hamnar i kategorin ”fruktansvärt dåligt”. Vi tar ett titt på fenomenet.
Själva reklamen är för bettingoperatören Parimatch. I filmen visas en wannabe som vill bli MMA-stjärna och flyger runt i luften med sin skinnjacka. Hans tunga hänger ut. Sedan gör han upp med en katt…
Fortfarande en stor dragkraft
Sanningen är att Conor McGregor är en stor dragkraft och själv ett starkt varumärke. Kom ihåg att han är en föredetta tvåfaldig UFC-mästare och var enligt nyheter i USA ansvarig för den största pay-per-view-försäljngen i MMA:s historia. McGregors överhajpade boxningsmatch mot Floyd Mayweather Jr i Las Vegas var en av de största bettinghändelserna under 2017.
Gula flamingor
Efter att du lagt ifrån dig crackpipan antar jag att du börjar fundera på varför det är en katt i reklamen? Och varför finns det flygplanshangar full av gula flamingor? Sedan är McGregor uppklädd som The Joker. Helt plötsligt deltar han i ett 16-bitars TV-spel där han slåss mot Mike Tyson. Glömde jag bort att nämna att en snubbe i gorilladräkt dyker upp? Det helt känns som en väldigt dålig dröm.
Vad betyder det?
”Var en fighter. Var engagerad. Var ikonisk. Pålitlig. Oförväntad. Våga. Var extremt vågad. Var det bara. Laddad. Att vinna”, säger rösten, fast på engelska. Men alla dessa ord tillsammans blir liksom ingen betydelse. Jag antar att man vid det här laget bara kollar åt ett annat håll och hoppas att reklamen snart tar slut. Vissa kanske undrar om detta är någon sketch från Saturday Night Live. Andra kanske tror att det är en trailer för en ny Zoolander-film. Eller så kanske du känner som en Twitter-användare skrev: ”Jag bryr mig inte, jag bara skrattade åt denna bisarra skitreklam”.
Jaha, nu förstår jag… inte!
I måndags, i hopp om att kunna ge en klarare bild av idén gick Parimatch VD, Sergey Portnov, utan med ett välbehövligt pressmeddelande. Här försöker Portnov förklara meningen med kampanjen och hur McGregor passar in perfekt till allt detta. ”Det är omöjligt att förklara Conors personlighet med ord och det är omöjligt att inte ha en egen tanke om honom”, förklarade Portnov. ”I den här reklamkampanjen för Parimatch var han sitt sanna jag – oförutsägbar och brutal, men alltid pålitlig och laddad att vinna”. Jaha, vi får väl tacka Sergey för att han redde ut det hela… Ingen förklaring till katten och de gula flamingorna?
Conor McGregors märkliga reklam: Parimatch
Vi ska poängtera att Parimatch är UFC:s officiella bettingpartner runt om i Afrika, Mellanösterna, de före detta Sovjetländerna och delar av Europa, Storbritannien och Irland. Efter att skrivit på avtalet som företagets ambassadör gör han personer som Mike Tyson, Alexey Oleynik, Petr Yan och Shevchenko-systrarna sällskap. Parimatch är ett spelbolag utan Spelpaus, eftersom de inte har svensk spellicens.
Slut på pensionen?
Sedan hans förlust mot Nurmagomedov år 2018 har McGregor hållit sig borta från UFC-ringen. Det var nämligen då han meddelade att han pensionerat sig. Men jag antar att man börjar bli rastlös. Han behöver fler personer att slåss med utanför pubar eller bussar att slå sönder. Han säger nu att han vill återvända till oktagonen den 18:e januari i T-Mobile Arena i Las Vegas. När det kommer till motståndare så är det ingen som vet, men det kanske skulle vara passande med en katt eller en gul flamingo.
Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!
Kommentarer