Det moderna samhället har förändrat världsidrotten på mer än bara ett vis. De kommersiella faktorerna är förvisso inget nytt i boxningens värld, men de sociala mediernas makt och betydelse har vi endast sett början av. Frågorna börjar dock hopa sig om eventuella konsekvenser när en pojkspoling som går under smeknamnet ”The flash” har mer än det dubbla antalet följare via Instagram än superstjärnan Vasyl Lomachenko.
De La Hoyas nya påläggskalv
Oscar De La Hoyas företag Golden Boy promotions är vid det här laget vant vid hur man bygger upp storstjärnor. Canelo Alvarez är numera sportens klarast lysande stjärna och har med sitt stora ekonomiska kontrakt hos mediabolaget DAZN även blivit den bäst betalda. Då hans resa redan är fulländad, har Oscar De La Hoya sitt fokus numera på ett annat håll. Nämligen i uppbyggnaden av Californiafödde lättviktstalangen Ryan Garcia. Ryan har den stora lyckan att förutom exceptionell talang i ringen även vara född med en brutal slagstyrka för sin viktdivision. Men det mest revolutionerade med Golden Boys 22-åriga påläggskalv är inte hans fläckfria record på 19–0. Utan snarare den framgångssaga han börjat bygga runt sina sociala medier.
Det var för några år sedan han plötsligt dök upp i mitt flöde, en mörkhårig yngling som visade på skuggboxning i samma typ av hastighet som Amir Khan förr så gärna visade upp. Jag kände mig tvungen och söka upp hans namn men ryckte lite lätt på mina stela axlar när jag såg att hans erfarenhet i proffsboxningen ännu bara låg i 4 vinster mot lättare motstånd. Nu har maktpositionen förändrats och efter hans senaste avslut av Francisco Fonseca närmar sig Garcia nu den största scenen med stormsteg. Ju bättre matchningar han utsätts för desto mer borde han behöva slå i underläge, men med ett instagram-konto med över 4 miljoner följare blir inte allt som vanligt. Ryan Garcia och Golden Boy Promotions lär gå in i alla förhandlingar som ”The A-side” där de kommer ha friheten att välja de geografiska platser och sändningsplattformer som gynnar de mest.
Boxaren är sin egen producent
Förutom sitt gedigna instagramfölje, har han även börjat bryta ny mark på youtube. Inför lördagens match mot Luke Campbell har man kunnat följa en hel drös avsnitt i hans egen serie “30 days with: Ryan Garcia”. Premiäravsnittet har redan 4,6 miljoner visningar, och kvalitén är minst sagt banbrytande. Det arbete som förr krävde ett helt produktionsbolag på HBO utför nu en 22-årig uppstickare på egen hand.
Det skapar en problematisering där man kan fråga sig hur det egentligen kan vara berättigat att en popularitet via sociala medier kan få en större betydelse än ens sportsliga prestationer. Ett tydligt bevis är inte minst den yngre divisionskollegan Devin Haney. Devin har både fler vinster och högre ranking än Garcia, men har dessutom redan tagit WBC:s världsmästarbälte. Trots det får han nöja sig med en åttondel av Ryan Garcias instagramfölje och ett betydligt mindre uppnått kändisskap med samma mönster gällande intäkter. Det här kan snarare ses som ett konstaterande än något negativt då vi ännu inte vet vem som egentligen är bäst i ringen. Men väl värt en tanke att när Ryan Garcia till helgen går in som favorit emot OS-guldmedaljören Luke Campbell har han en god ekonomisk framtid vare sig han imponerar eller inte.
Populariteten kommer bara växa
För alla vill bevisligen få ta del av Ryan Garcias resa, och problem att hitta motståndare lär han inte få. Pengarna hans popularitet medför leder till att när han väl känner sig redo, kommer stjärnor likt Lomachenko och Gervonta Davis stå på rad. För boxningens värld är inte längre bara en fyrkantig ring ståendes i Madison Square Gardens mitt, den är lika mycket en popularitetstävling.
Lördagens match mot Luke Campbell ses här med start 21.00!
Läs här texten om vem som kan slå Canelo Alvarez!
Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!
Kommentarer