Ronda Rousey troligt ansikte utåt för enhetliga matchkläder om UFC inför det

Enhetliga matchkläder/uniformer har blivit en allt större business de senaste 15 åren. Det verkar nu som att även MMA, och då UFC specifikt, eventuellt kommer hänga på trenden.

Mike Mossholder, UFCs Senior VP of Global Marketing Partnerships, har indikerat att det kan bli aktuellt att UFC fighters bär enhetliga matchkläder. Enligt Mossholder för UFC diskussioner med olika parter men Mossholder avslöjar inte vilket/vilka märke(n) de för förhandling eller diskussion med. Men varken Nike, Under Armour eller Adidas skall enligt uppgift ha kunnat nås för en kommentar eller för att eventuellt demtera uppgifterna.

Ett bevis på att matchkläder/uniformer onekligen är en viktig och stor business är det fem-åriga avtalet på $1.1 billioner mellan Nike och NFL (The National Football League) som innebär att Nikes logga finns på NFL spelarnas kläder.

Om och när UFC anammar en policy om specifika matchkläder för sina fighters så är det tänkbart att ansiktet utåt för dealen blir Ronda Rousey då hon ur sponsorers perspektiv är UFCs mest efterfrågade fighter.

Rousey, 27, är för närvarande rankad som nummer tre vad gäller sålda biljetter i UFC. Hon har sponsoravtal med MetroPCS och Xyience. Vdn för Xyience har meddelat att försäljningen steg med 12 % när Rouseys bild kom på burkarna.

Rousey är sannolikt den största mainstreamstjärnan för UFC. Hon har redan gjort roller i större filmer som “The Expendables”, “Fast and Furious 7” och “Entourage”. Hon blev vidare den första UFC-fightern att vinna en ESPY Awards och hon har blivit profilerad i The New Yorker.

Rousey har dock själv varit ganska sparsmakad vad gäller sponsorer:

“Du ger dig själv ett högre värde om du inte går ut och ser ut som en racingbil full av annonser och reklam. Jag vill gärna se att mina sponsorer värderas högre då det ser mer cleant ut.”

Funderar Dana White och Fertitta bröderna på en deal med en sportjätte vad gäller matchkläder för att är oroliga för att UFCs pay-per-view siffror inte längre är vad de en gång var?

Hur löser man att UFC-fighters i dagsläget har mandat att lösa egna dealer och sponsoravtal med sportjättarna?

Dana White ligger i vilket fall som helst lågt i frågan och gick nyligen ut och sade att det inte finns någon deal angående matchkläder.

“Det finns ingen deal. Vi sitter här och pratar om något som inte existerar.”

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!

Kommentarer