ArtikelNyhet

DAZN – Sportens egna Netflix och lite om höstens MMA-utbud

Spotify, Netflix och Itunes med flera är streamingtjänster som nog de flesta känner till. Men, nu finns även en streamingtjänst för sport som blir allt populärare, nämligen DAZN. Extra glädjande är att DAZN också har valt att satsa lite extra på MMA och annan kampsport.

DAZN lanserades i augusti 2016 i Tyskland, Schweiz, Österrike och Japan. Under 2017 och 2018 har tjänsten även blivit tillgänglig i Kanada och Italien. I Italien har DAZN dessutom värvat den gamle backlegendaren Paolo Maldini som fotbollsexpert.

Totalt erbjuder DAZN över 8 000 olika sporthändelser årligen. Den överlägset största delen av DAZN:s utbud består av fotboll i form av alla de stora europeiska ligorna som Premier League, Bundesliga och La Liga samt Champions League och Europa League. Utöver fotboll erbjuder DAZN även livestreaming av en rad andra sporter som till exempel basket, amerikansk fotboll, ishockey och tennis.

I slutet av juni annonserade DAZN att streamingtjänsten även kommer att lanseras i USA i slutet av september och det med matcher i UFC. DAZN har ingått ett avtal med Viacom-ägda MMA-promotorn Bellator som representerar en rad kända MMA-profiler.

Första MMA-matchen som kommer att livestremas på DAZN är matchen mellan Gegard Mousasi och Rory MacDonald som äger rum i San Jose den 29 september. Förutom matchen mellan Mousasi och MacDonald kommer även MMA-legendarerna Wanderlei Silva och Quinton Jackson att mötas på samma gala samtidigt som Bellators welterviktsgrand prix kommer att inledas. Och, den 13e oktober är det så dags för Bellator Heavyweight Grand Prix igen – denna gång mellan Fedor Emelianenko och Chael Sonnen.

Sedan tidigare har DAZN också ett avtal med Eddie Hearn’s Matchroom boxing som innebär att streamingtjänsten kommer att sända totalt 32 boxningsevent varje år.

Andra streamingtjänster för MMA

Eftersom DAZN ännu inte kommit till svenska breddgrader är det kanske några som undrar hur man får tillgång till livestreamad kampsport i Sverige. Den främsta streamingstjänsten i Sverige för MMA är troligtvis Viaplay, som har ett bra utbud av fightingevent av olika slag och framför allt när det kommer till MMA och annan kampsport.

Under de kommande månaderna sänder Viaplay bland annat matchen mellan Justin Gaethje och James Vick som är huvudmatch på UFC Fight Night den 25 augusti. Två veckor senare sänds på samma plattform även titelmatchen i welterweight mellan Tyron Woodley och Darren Till under UFC 228 som äger rum i Dallas, Texas den 8 september.

Men, den allra största fighten som man kommer att kunna se i Viaplay under hösten är förstås supermötet mellan Conor McGregor och Khabib Nurmagomedov om titeln i lätt tungvikt. Matchen är huvudnummer under UFC 229 som går av stapeln i T-Mobile Arena i Las Vegas den 6 oktober. Matchen lär bli en riktig höjdare och UFC:s ordförande Dana White har redan utnämnt den till den kanske största matchen i UFC:s historia.

För McGregors del blir matchen hans första i UFC-sammanhang på närmare två år och troligtvis också en av de tuffaste i karriären då han möter en Nurmagomedov som under sin snart tio år långa MMA-karriär inte förlorat en enda match av totalt 26 stycken.

Utöver DAZN och Viaplay finns även ett antal andra streamingtjänster som visar MMA och UFC, bland annat ESPN som främst riktar sig till den amerikanska marknaden och som sänder i stort sett alla de stora UFC-galorna. De allra största går att se i ESPN:s reguljära kanaler medan övriga går att se via streamingtjänsten ESPN+.

Är man bara intresserad av enskilda matcher och UFC-event kan streamingtjänsten UFC.TV rekommenderas där man helt enkelt kan köpa de matcher man är intresserade av via så kallad pay-per-view.

Pay-per-view viktig inkomstkälla

Just pay-per-view har ända sedan UFC:s barndom i mitten på 1990-talet varit en viktig inkomstkälla för sporten. Redan den första galan i UFC-historien, UFC 1, hade mer än 85 000 betalande tittare via pay-per-view.

https://www.youtube.com/watch?v=BK86dJZV5cw

Efter millennieskiftet ökade intresset markant för att titta på UFC och den 30 december 2006 skrevs historia när den magiska gränsen en miljon köp via pay-per-view sprängdes. Det i samband med UFC 66 och titelmatchen i lätt tungvikt mellan Chuck Lidell och Tito Ortiz, ett returmöte som Lidell för övrigt vann via knockout. 2006 var också det år som UFC slog både boxningen och wrestlingen vad gällde intäkter via pay-per-view. För övrigt är det klart att den 48-årige Liddell och 43-årige Ortiz kommer att göra upp  för tredje gången gillt. Trilogin avslutas på Oscar De La Hoyas Golden Boy Promotions, som för första gången anordnar en MMA-gala i samband med veteranfighten.

Internet och livestreaming har förstås gjort att fler personer på ett enklare sätt har möjlighet att titta på UFC via pay-per-view. Även om intresset för UFC via pay-per-view minskat under de senaste tio åren ligger antalet pay-per-view-köp för de stora galorna på mellan 200 000 och 400 000 köp.

Livestreaming inte bara i sportsammanhang

De allra flesta förknippar nog i första hand livestreaming med sport, men faktum är att livestreaming också blir vanligare inom andra områden inom underhållningsindustrin och kanske främst då spelindustrin.

E-sporten har länge varit ledande inom livestreaming, där de allra största turneringar i till exempel Dota 2, League of Legends och Counter Strike lockat miljonpublik via olika streamingtjänster, som till exempel Twitch. Något som också är vanligt förekommande är att enskilda spelare som sitter hemma och spelare livestreamar när de spelar. Vissa har till och med gjort en karriär av det hela, som till exempel den svenske Youtube-stjärnan Pewdiepie.

Livestreaming är också något som anammats av casinoindustrin på senare år. Via livestreaming går det numera att spela bland annat blackjack och roulett med en livs levande croupier på andra sidan skärmen. Det hela kallas för livecasino och finns numera hos de flesta casinon på nätet. Syftet med livecasino är förstås att skänka lite extra casinokänsla när man spelar.

I takt med att livecasino har blivit regel snarare än undantag på casinosajterna gäller det förstås att ta saker och ting till nästa nivå, något som bland annat 888casino har gjort. Förutom riktiga croupierer och riktiga spelbord har 888:s livecasino till och med en så kallad “pit boss” vars uppgift är att se till att allting flyter som det ska och även stå till tjänst när spelarna behöver något.

Musikindustrin är en annan underhållningsgren som ligger långt fram när det kommer till livestreaming. Många konserter livestreamas numera via olika plattformar. Ett av de främsta exempel är den stora amerikanska festivalen Coachella som under flera år livestreamat konserter från festivalen via Youtube.

VR framtiden för liveunderhållning

Livestreaming är definitivt här för att stanna och lär utvecklas ytterligare under de kommande åren. Mycket talar för att kombinationen livestreaming och VR, virtual reality, kommer att vara framtiden.

Tänk att få uppleva till exempel UFC 300 på MGM Grand i Las Vegas “på plats” utan att ens behöva lämna vardagsrummet. Med någon form av VR-glasögon och livestreaming är detta inte någon omöjlighet. Dessutom lär det bli möjligt att uppleva en fight såväl från läktaren som ringside och kanske till och med ur utövarnas perspektiv.

På samma sätt kommer det troligtvis också att bli möjligt att uppleva andra stora evenemang som exempelvis VM-finalen i fotboll eller OS. Med VR kommer man näst intill kunna befinna sig nere på planen även om man rent fysiskt inte gör det. Samma sak gäller förstås för konserter. I framtiden behöver man kanske inte bli allt för besviken om man inte får tag i biljetter till den där stora konserten på Ullevi eftersom man kan ändå kan se den via en VR-livestream.

De närmaste åren kommer att bli mycket intressanta att följa vad gäller livestreaming eftersom det som sagt lär hända en hel del.

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!

Kommentarer